۱۳۹۴ آبان ۸, جمعه

لوله‌کشی

piping

لوله‌کشی به نصب لوله‌های فلزی یا سیمانی و غیره به منظور انتقال مایعات، گازها و گاه جامدات کوچک گفته می‌شود.

لوله کشی

در صنعت قطعات (درونی) لوله‌کشی می‌توانند از چوب، شیشه، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و سیمان ساخته شوند. گاه در صنعت برای قطعات لوله‌کشی از تیتانیوم ، کروم و دیگر آلیاژهای فولاد هم استفاده می‌شود.

قطعات درونی یک لوله‌کشی معمولاً برای اندازه‌گیری و کنترل فشار، دما و مقدار جریان بکار می‎روند. برای لوله‌کشی در خانه‌ها در قدیم از لوله‌های سربی بهره می‌گرفتند ولی امروزه لوله‌های غیرسربی برای این منظور بکار می‌روند. لوله‌کشی در خانه‌ها برای انتقال آب و گاز به منازل و باغچه‌ها و تخلیه فاضلاب بکار می‌رود. اخیراً از لوله‌های پولوپیرن (لوله سبز)برای لوله کشی آب در منازل، تاسیسات و... استفاده می‌شود.

 

کاربرد

لوله‌کشی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • لوله‌کشی سرد و گرم در تاسیسات ساختمانی
  • استفاده برای تاسیسات صنعتی
  • قابل استفاده جهت انقال مواد شیمیایی (بازی و اسیدی)
  • سامانه‌های پنوماتیک و هوای فشرده
  • شبکه‌های آبرسانی شهری، صنعتی، کشاورزی

لوله‌کشی صنعتی

لوله‌کشی صنعتی، شاخه‌ای است از فناوری‌های ساخت واحدهای فرایندی (پالایشگاهها، کارخانه‌های پتروشیمی، نیروگاهها و …) که به منزله رگهای درون بدن، اجزای تشکیل دهنده این واحدها را به هم متصل می‌کند. در یک واحد فرایندی مثل پالایشگاه، اجزای گوناگونی وجود دارد، شامل تجهیزات ثابت مثل مخازن، برج‌ها، مبدل‌های گرمایی؛ تجهیزات دوار مثل پمپ‌ها، کمپرسورها و دمنده‌ها؛ و پیوند دهنده دو جزء پیش گفته یا همان لوله‌های درون کارخانه که وظیفه اتصال اجزا را به دوش می‌کشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر