برج خنککننده یا برج خنککن (به انگلیسی: Cooling tower) وسیلهای برای دفع حرارت زاید آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طریق تبادل حرارتی با هوا است. برجهای خنککن معمولاً با تبخیر آب، حرارت ایجاد شده در یک واحد شیمیایی را دفع کرده و سیال سرویس را تا دمای حباب مرطوب هواپایین میآورند؛ البته باید در نظر داشت در برخی از برجهای خنککن با چرخه بسته که به برج خنککن خشک مشهور هستند، کاهش دمای سیال سرویس صرفاً تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکانپذیر است.
از برج خنککن در سیستم خنککاری واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمیایی و سایر واحدهای شیمیایی مشابه، نیروگاههای حرارتی و سیستمهای اچویایسی برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده میشود. دستهبندی برجهای خنککن بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت میگیرد؛ متداولترین گونههای برج خنککن بر اساس مکانیزمهای جابهجایی طبیعی و جابهجایی اجباری تقسیمبندی میشوند.
از نظر ابعاد و اندازه، برجهای خنککن در مدلهای کوچک پشتبامی برای ساختمانهای مسکونی تا سازههایی غولپیکر و هذلولیشکل (مانند برجهای خنککن نیروگاهها که در شکلها نشان داده شده است) که ارتفاعشان در حدود دویست متر و قطرشان در حدود یکصد متر میرسد، وجود دارند. همچنین نوعی از برجهای خنککن با شکل مستطیلی با ارتفاع تقریبی چهل متر و طول هشتاد متر نیز وجود دارد. در بیشتر موارد از برجهای خنککن هذلولیشکل در نیروگاههای هستهای استفاده میشود؛ هرچند که در برخی از واحدهای شیمیایی بزرگ و سایر واحدهای صنعتی نیز از آنها استفاده میشود. در مقابل این برجهای خنککن عظیمالجثه که در صنایع خاصی به کار گرفته میشوند، اکثریت قریب به اتفاق برجهای خنککن تجهیزات کوچک هستند که در کنار واحدهای مختلف صنعتی یا مسکونی برای تهویه هوا به کار میرود.
برج خنک کن (با جریان هوای متقاطع)
تاریخچه
کاربرد برجهای خنککن به قرن نوزدهم و اختراع چگالنده برای استفاده در موتور بخار برمیگردد. در چگالندهها سیال خنککن غالباً آب است؛ به این صورت که آب با گرفتن گرمای بخاری که از خروجی توربین یا پیستون به چگالنده رسیده است، میعان میکند. وجود این مرحله در چرخه موتور بخار باعث افت فشار بخار خروجی میشود ولی در عوض مصرف بخار و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش میدهد و همزمان کارایی سیستم را نیز بالا میبرد. البته باید در نظر داشت که چگالندهها در عمل نیاز به برج خنککن به نسبت بزرگی دارند و در صورت عدم وجود برج خنککن، استفاده از آنها اقتصادی نیست؛ چرا که هزینههای فراهم کردن آب بیش از سرمایه ذخیره شده از صرفهجویی انرژی میشود. فارق از موتورهای آبی که فراهم کردن آب هزینهای برای آنها محسوب نمیشود و استفاده از چگالنده بدون برج خنککن امری عادی است، استفاده از چگالنده و برج خنککن موضوعی حساس در صنعت به شمار میرود. با آغاز قرن بیستم قوانین و روشهای فراوانی در زمینه چرخههای دارای برج خنککن برای مناطقی که با مشکل کم آبی روبهرو بودند، طرحریزی شد و احداث برج خنککن را وابسته به نظر شهرداری آن منطقه و کم و کیف منابع آبی آن منطقه کرد. در مناطقی که منابع آبی قادر به فراهم کردن آب برج خنککن هستند، از سیستم حوضچههای آبی استفاده میشود و در مناطقی که محدودیت منابع دارند، مثل شهرهای بزرگ، از برجهای خنککن استفاده میشود.
این برجها اغلب در پشت بام ساختمانها و یا به صورت سازهای مجزا در کنار ساختمان اصلی قرار میگیرند و هوا به کمک فنها و مکانیزم جابهجایی اجباری یا به طریق مکانیزم جابهجایی آزاد به جو منتقل میشود. در کتاب نظام مهندسیایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۱۱ مطلبی در این زمینه به این صورت آمده است: «با استفاده از یک پوسته تخت یا دوار از ورقه نازک، لوله دودکش در راستای عمودی تا جای ممکن کوچک تعبیه شود. (ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ فوت) در پشت بام مجموعهای از تشتها برای پخش شدن آب مورد نیاز چگالنده قرار میگیرند و آب به درون آنها پمپ میشود. آب درون تشتها بر روی حصیری از جنس چوب به صورت قطرهای ریخته میشود تا فضای درون برج را پر کند.»
اجزاء
اجزاء مهم برج خنک کنها عبارتند از:
۱- فن (پنکه)
۲- پکینگها
برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگها استفاده میگردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگها بصورت شبکهای بوده و در دو نوع غشایی(Film Packing) و اسپلاش (Splash Packing)در برج خنک کنها مورد استفاده قرار میگیرند.
۳- حوضچه یا باسین
در قسمت زیرین برج خنک کن قرار دارد و آب خنک شده در آن جمعآوری شده و به سمت سیستمهای سردسازی هدایت میشود.
۴- قطره گیرها
تیغههای قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار میروند.
جنس ساختاری
دستهبندی
(برج خنککننده فایبر گلاس طرح مکعبی - برج خنککننده مارلی (ذوذنقهای) - برج خنککننده مارلی (مکعبی)- برج خنککننده مدل سانتریفیوژ - برج خنککننده کانتر فلو فلزی - برج خنککننده گِرد
برج خنک کنها را با توجه به موارد زیر میتوان دستهبندی کرد. البته باید توجه داشت که یک برج خنک کن میتواند ترکیبی از هر کدام از دستههای زیر باشد و این دستهبندی صرفاً برای نشان دادن وضعیت عملکرد برج خنک کنها در حالات زیر میباشد:
۱-نیروی محرک جریان هوا
تصویر یک برج خنک کن فن دار
برج خنک کنها از لحاظ اینکه نیروی جریان دهنده هوا طبیعی یا مکانیکی باشد به دو دسته تقسیم میشوند.
برج خنککن فندار (مکانیکی)
در برجهای فندار یک یا چند فن وظیفه به جریان در آوردن هوا را در داخل برج خنک کن دارند. در این نوع تا زمانی که فن روشن است جریان هوا بین محیط داخل برج و بیرون برقرار است همچنین نسبت به برجهای بدون فن فضای کمتری را اشغال میکنند. اما مهمترین عیب این نوع صدا و لرزشی است که فن یا فنها ایجاد میکنند.
برج خنک کن بدون فن (طبیعی)
در برجهای بدون فن جریان هوا بصورت طبیعی ما بین برج و محیط بیرون جابجا میشود. از جمله مزایا این دسته میتوان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و از معایب آن میتوان به راندمان پایینتر و هزینه بیشتر جهت ساخت آن، اشاره کرد.
مکانیسم انتقال حرارت
برج خنک کن مرطوب
در برج خنک کنهای مرطوب (Wet-Cooling Tower) آب گرم از بالای برج با عبور از پکینگها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن و یا بصورت طبیعی وارد برج میشود ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج تهنشین میشود. مهمترین عیب این سیستم پاشیدن ذرات آب به اطرف و همچنین تبخیر بیش از حد آب میباشد.
برج خنک کن خشک
در مناطقی که بعلت عدم وجود آب کافی باید از اتلاف آب و تبخیر بیشتر جلوگیری نمود از برج خنک کنهای خشک HELLER (هِلِر) (Dry-Cooling Tower) استفاده میشود. در این دسته، آب گرم بجای عبور از پکینگها از لولههای پره دار که با هوای سرد در تماس میباشند عبور کرده و خنک میگردد. از معایب این سیستم کاهش راندمان با افزایش دمای محیط اطراف میباشد.
برج خنک کن خشک-مرطوب
این نوع، ترکیبی از برج خنک کنهای خشک و مرطوب بوده و برای کاهش عوارض و معایب دو سیستم فوق بکار میرود. برج خنک کنهای خشک-مرطوب(Dry-Wet Cooling Tower) دارای دو مسیر هوا بصورت موازی و دو مسیرآب بصورت سری میباشند. آب گرم ابتدا وارد لولههای پره دار و سپس وارد پکینگها میشود و در طول این مسیر با هوای سرد تبادل حرارتی داشته و آب سرد در پایین برج جمع میگردد.
نحوه برخورد جریانهای آب و هوا
برج خنک کنها بر مبنای جهت برخورد جریانهای آب گرم با هوای سرد به دو دسته تقسیم میشوند.
برج خنک کن با جریان هوای متقاطع
دراین حالت هوایی که از محیط بیرون وارد برج میشود بصورت متقاطع با جریان آب برخورد میکند .(مطابق شکل)
برج خنک کن با جریان هوای مخالف
در این حالت جریان هوا بصورت مخالف با جریان آب برخورد میکند. (مطابق شکل)
اساس کار
اساس کار تمام برج خنک کنها بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو میباشد. عموماً در برج خنک کنها آب گرم توسط لولههایی به بالای برج منتقل شده و در آنجا یا بصورت طبیعی و یا با آبفشانهایی به سمت پایین برج به جریان میافتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج به شیوههای مختلف با جریان هوای سرد برخورد میکند.
محل نصب
محل نصب برج خنک کن باید بگونهای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود جریان هوای تازه به داخل برج وجود نداشته باشد همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار هم باید تدبیری اندیشه شود که هوای گرم خروجی از برجها مستقیماً وارد همدیگر نشده تا باعث کاهش راندمان و عدم کارایی برج شوند.
اگر بتوان برج خنک کن را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد در حصول یک بازده مناسب از برج مشکلی وجود نخواهد داشت اما چنانچه قرار باشد برج در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب شود موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرد:
۱) باید فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج وجود داشته باشد تا هوای لازم به برج برسد
۲) هوای گرم خروجی از برج باید به گونهای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج وجود نداشته باشد زیرا گردش مجدد چنین هوایی در برج دمای مرطوب هوای ورودی به برج را افزایش میدهد و باعث گرم ماندن آب در خروج از برج میشود
گردش مجدد هوا به داخل برج هنگامی مورد توجه قرار میگیرد که چند برج در مجاورت هم باشند
تعیین محل نصب برج به عوامل دیگری هم بستگی دارد از قبیل استحکام محل نصب، تجهیزات اضافی برای تقویت آن، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی برای برج و مسائل مربوط به معماری ساختمان و …
مشکلات برج خنک کنها
خوردگی قطعات داخلی برج، رشد جلبکها و باکتریهای بیولوژیکی و همچنین تشکیل رسوب در قسمتهای مختلف برج عمدهترین مشکلات بوجود آمده برای یک برج خنک کن هستند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر