۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه

گرمایش از کف


به فرایند افزایش دما، گرمایش می‌گویند. سامانه‌ها و دستگاه‌های گوناگونی وجود دارد مانند بخاری ها، رادیاتورها، آبگرمکن ها، فن کویلها، پکیج شوفاژ دیواری، موتورخانه و جز اینها که به وسیلهٔ آنها فرایند گرمایش انجام می‌گیرد.
انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد وجود دارد. در مناطق با آب‌وهوای سرد برای خانه‌های شخصی و ساختمان‌های عمومی از گرمایش مرکزی (شوفاژ) برای گرم‌کردن استفاده می کنند. اینچنین سیستم‌ها شامل یک دیگ بخار، کوره (مشعل) یا پمپ گرمایی برای گرم‌کردن آب، بخار و یا هوا می باشند که همه اینها در یک مکان مرکزی مانند موتورخانه در یک خانه یا اتاق تاسیسات در ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.
یکی دیگر از راه های گرم کردن فضا ، سیستم حرارتی گرمایش از کف است که با انتقال حرارت به صورت تابشی سهم زیادی در فرایند گرمایشی دارد . این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها باعث صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود،بلکه در ایجاد رفاه و آسایش ساکنان نیز بسیار موثر است .
کف
 

سامانه گرمایش از کف و معایب آن

سامانه گرمایش از کف به دلیل بیماری زا بودن آن سال‌ها پیش توسط موسسات استاندارد بین المللی ممنوع و از چرخه تولید خارج شده است، بنا براین بر خلاف آن چه تبلیغ می شود به عنوان فن‌آوری نوین مطرح نیست.
خساراتی که استفاده از این سامانه دارد، گاه جبران ناپذیر است. این زیان که ناشی از شناخت نادرست از آن محصول می باشد، تنها با ایجاد آگاهی مصرف‌کننده به حداقل می‌رسد. این آگاهی را می‌توان با توضیح تاریخچه کاربرد این نوع سامانه گرمایشی و بیان حقایقی تلخ به وجود آورد.
سابقه کاربرد این سامانه در نقاط سراسر اروپا وآمریکا به سال‌ها قبل بر می گردد که از آن در ورودی ساختمان‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی پله ها استفاده می شده است.
اگر چه کمی بعد به داخل ساختمان ها راه یافت، اما باز هم به عنوان یک سامانه گرمایشی در فناوری، مورد استفاده  قرار نگرفت و تنها در استخرهای سرپوشیده کاربرد داشت. شاید در همین زمان و یا کمی پس از آن و پیش از آغاز بازی های آسیایی تهران قبل از انقلاب بود که این سامانه برای نخستین بار در استخر سرپوشیده مجموعه ورزشی آزادی به بهره برداری رسید .
به این ترتیب این سامانه در ایران نیز استفاده شد. البته کمی بعد زمین‌های چمن فوتبال هم سامانه گرمایش از کف را در دل خود جای دادند و این امید به وجود آمد که به زودی می‌رود تا در منازل هم جای ثابت پیدا کند، اما بررسی های مؤسسه های تحقیقاتی نشان داد که استفاده از این سامانه در ایجاد بیماری واریس پا تأثیر گذاشته و دخالت مستقیم دارد.  بنابراین به حکم این مؤسسه‌ها استفاده از آن در منازل کشورهای اروپایی و آمریکایی ممنوع شده و خیلی زود از چرخه تولید انبوه خارج شد .
اما سوداگران و تولید کنندگان که پیش از اعلام این آرا در سطح انبوه قطعات آن را تولید کرده بودند، به خاطر پیشگیری از ضررهای هنگفت مالی و با اطلاع از مضراتش آن را با قیمت بسیار پایین به واردکنندگان ایرانی فروختند و بار دیگر ایران بازاری شد برای تولیداتی که اروپا از چرخه خود خارج کرده بود .
لازم به یادآوری است که این سامانه تا کنون موفق به دریافت نشان استاندارد در داخل کشور نشده است.
همانطور که گفته شد این سامانه بیماری‌زاست و استفاده از آن در ایجاد بسیاری از بیماری ها مؤثر است .

گرمایش از کف ممنوع

سیستم گرمایش از کف موجب بار دار شدن پرزهای فرش و یا موکت شده و موجب معلق ماندن آنها در هوا می شود به این صورت از طریق تنفس وارد مجاری تنقسی شده و به سرطان می انجامد .
استفاده از سیستم مذکور به دلیل تماس مستقیم گرما با دست و یا پا و ورود مستقیم آن به بدن عوارضی چون واریس و پوکی استخوان به همراه دارد.
حال در ایران نیز مرکز تخقیقات ساختمان و مسکن این معایب را تشخیص داده و استفاده از محصول فوق را در سراسر کشور ممنوع ساخته است . در حالی که صدا و سیما در اقدامی آشکار در برنامه ایی که شاید صدها هزار بیننده داشته باشد به تبلیغ این سیستم منسوخ و ممنوع روی آورده است .
و به نظر می آید که مرکز تحقیقات ساختمان نیز از قدرت قانونی چندانی برخوردار نیست تا بتواند با این تخلف صدا و سیما برخورد کند .
این ضعف در قدرت مرکز تحقیقات باعث می شود با توجه به اثر تبلیغات در عصر حاضر ، تمایل عمومی برای استفاده از سیستم گرمایش از کف افزایش پیدا کند و مردم بدون اطلاع از معایب و نواقص سیستم مذکوراز آن در ساختمان های مسکونی خود استفاده کنند و به این ترتیب نادانسته خطراتی را به جان بخرند که سالها بعد اثر آن مشخص می شود .




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر