۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

کف سازی–کف پوش

Flooring
کف
کف‌سازی
به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که پس از اتمام عملیات سفت کاری در ساختمان انجام می‌شود تا ساختمان را به حالت قابل سکونت در آورد. برای این کار معمولاً ابتدا یک لایه ملات نرم ریخته می‌شود تا سطح را به صورت هموار درآورد. به همراه این کار پیش بینی‌های مربوط بهتاسیسات مکانیکی و برقی ضروری است. پس از آن بسته به مورد خاکریزی، پوکه ریزی یا ملات ریزی انجام می‌شود و نهایتا لایه انتهایی، نهایی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند آسفالت، موزائیک، سرامیک، بتن سیمانی و... باشد. در عملیات مربوط را به نقاطی که در معرض عوامل محیطی (برف وباران و سرما و گرما) قرار دارند، بسته به مورد بعد از ملات اولیه و قبل از ملات ثانویه عایقکاری رطوبتی یا عایقکاری حرارتی یا هردو انجام می‌گیرد.
ایجاد کننده پوشش سخت از سنگدانه های مقاوم تشکیل شده که در مقابل سایش و فرسایش بعلت ویژگی های فیزیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این ماده که معمولا از ژل میکروسیلیس یا میکروسیلیکا می باشد پس از استفاده روی بتن تازه و انجام کارهای ماله کشی سطحی سخت و بدون خلل و فرج ایجاد می کند که در مقابل خوردگی و سایش مقاوم است.
سخت کننده فابیر یک مخلوط خشک پودری و آماده مصرف جهت ایجاد بتن ضد سایش می باشد. این ترکیب ایجاد کننده پوشش سخت از سنگدانه های مقاوم تشکیل شده که در مقابل سایش و فرسایش بعلت ویژگی های فیزیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
کف پوش
به رویه‌ها و لایه‌هایی که بر روی کف یک ساختمان یا هر مکان دیگر پوشانده شود کفپوش می‌گویند. کفپوش‌ها در شاخه‌ای از صنعت به نام کفسازی کاربرد دارند.
کفپوشها در بسیاری از زمین‌های ورزشی و همچنین برخی استخرها (برای جلوگیری از سر خوردن) بکار می‌روند. در برخی زمینهای فوتبال از کفپوشهای چمن‌نما استفاده می‌شود.
کفپوش‌ها بنا به جنس ماده بکار رفته می‌تواند در انواع زیر باشد:
  • در ساختمانهای مسکونی:
سنگ (مرمر، گرانیت و غیره)، لاستیک، پی وی سی، کاشی، چوب (پارکتمخمل، موکت، فرش و غیره.
  • در صنعت:
پشم‌شیشه، نایلون، چوب پنبه، پشم، ورقه (فلزی)، وینیفلکس و وینیل گرانیت، سیمان، بتن، رزین اپوکسی و کفپوش اپوکسی و گرانیت اپوکسی و غیره. کفپوش‌ها بنا به کاربردشان به گونه‌های زیر بخش می‌شوند:
کفپوش اپوکسی بشکل مایع هست که پس از خشک شدن بدون درز بوده و بهداشتی هستند، مقاومت سایشی بالا و چسبندگی و ... باعث شده تا در صنایع مختلف و بیمارستانها کاربرد زیادی دارد. کفپوشهای متحرک امکان کنترل دما و جریان هوای محیط را ممکن میسازد، همچنین کابلهای برق و داده‌ها توسط این کفپوشها محافظت و نگهداری می‌شوند.









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر