۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

مدیریت پروژه – مدیریت پیمان

Project Management - Contract Management
مدیریت
مدریت پیمان یا مدیریت پروژه به فرآیند راهبری یک پروژه عمرانی گفته می شود که طی این فرآیند ، وظایفی به عهده پیمانکار قرار می گیرد و مسئولیت اجرای کامل پروژه تا مرحله نهایی با هزینه کارفرما را شامل می شود که جزئیات آن را در ادامه شرح می دهیم .
معمولاً در زمان طرح یک موضوع بعنوان پروژه عمرانی و اجرایی ، بسته به حجم و مقیاس آن ، نوع قرارداد نیز متفاوت می باشد و در مواقعی که حجم پروژه اجرایی بالا باشد، یک فرد یا یک شرکت بعنوان پیمانکار اصلی منصوب گردیده و آن پیمانکار بسته به نیاز اجرا در مراحل مختلف ، اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران جزء می نماید .
مواردی مانند تجهیزات مورد نیاز مانند ماشین آلات حفاری ، ابزار های اجرایی مانند موتور برق ، رکتیفایر و غیره ، موضوعی است که در قرارداد مشخص شده و نحوه استقرار آنها در کارگاه (محل اجرای پروژه ) و حتی زمان و نحوه جمع آوری آنها نیز در قرارداد مذکور مشخص می گردد .
مسئولیت انتخاب و تامین منابع انسانی و نیروی کار اعم از نیروهای زبده و متخصص و همچنین کارگران روز مزد ساده و موقتی نیز می تواند بعهده پیمانکار باشد و همچنین مبالغ دستمزد دریافتی و نحوه پرداخت آن نیز جزء مواردی است که طبق توافق طرفین (کارفرما و پیمانکار) در قرارداد لحاظ می گردد .
از مزایای این نوع از اجرا میتوان به این موضوع اشاره نمود که کارفرما می تواند با انتصاب نماینده یا فرد امین خود در محل کارگاه ، از روند اجرای پروژه آگاهی کامل داشته و نماینده مذکور نیز می تواند با دریافت گزارش کار روزانه ، از روند پیشرفت اجرای پروژه مطلع شده و همچنین هزینه های اجرای پروژه را نیز کنترل نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر