۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

تصفیه فاضلاب

 

پکیج تصفیه فاضلاب، پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

 

پکیج فلزی و پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب انسانی، پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج پلی اتیلن تصفیه فاضلاب بیمارستانی
با توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشین، نیاز به احداث مجتمع های مسکونی بیش از پیش نمود پیدا کرد.
تصفیه فاضلاب
ساخت بیمارستانهای بزرگ تر و هتل ها از دیگر نیازهای این توسعه جمعیت می باشد. بحران هایی که در صورت عدم چاره اندیشی در آینده، بشریت با آن روبرو خواهد بود، بحران غذا، آب، آموزش، اشتغال، بهداشت و ... خواهد بود.
در ایران بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، روزانه شاهد مطرح شدن بحث هایی منجمله افزایش قیمت حامل های انرژی و آب می باشیم. نظر به اینکه بهای تمام شده این اقلام با قیمت فروش آنها در حال حاضر تفاوت فاحشی دارد، بکار گیری روش های بازیافت را روز به روز مقرون به صرفه تر می نماید.
بدین منظور شرکتهای فعال در زمینه آب و فاضلاب از چندی پیش اقدام به طراحی پکیج تصفیه فاضلاب جهت بازیافت بخشی از آب مصرفی نمودند. پساب خروجی از این پکیج تصفیه فاضلاب
دارای کیفیت لازم استفاده جهت در آبیاری فضای سبز خواهد بود.
در پکیج تصفیه فاضلاب روش متداول تصفیه، استفاده از لجن فعال می باشد. نظر به اینکه کاربری این روش ها آسان تر و کیفیت پساب خروجی بهتر می باشد، این روشها بر سایر روشهای تصفیه فاضلاب ترجیح داده می شود.
مهم ترین شاخص پکیج تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال عدم تولید بوی نامطبوع می باشد.
علیرغم مصرف انرژی بیشتر، اشغال فضای خیلی کم، استفاده از روش های تصفیه لجن فعال را بر سایر روش ها برتری می بخشد.
روش های متداول تصفیه فاضلاب با استفاده از لجن فعال
. روش هوادهی گسترده EAAS (Extended Aeration Activated Sludge)
. روش راکتورهای ناپیوسته متوالی SBR (Sequencing batch Reactor)
. روش رشد چسبیده IFAS (Integrated Fixed-Film Activated Sludge)
فاضلابهای تولیدی عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول فاضلابهای بیوشیمیایی هستند که اجزاء تشکیل دهنده آنها عمدتاً مواد آلی تجزیه پذیر می باشند و دسته دوم فاضلابهای شیمیایی هستند که اجزاء تشکیل دهنده آنها مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر می باشند.
منابع تولید فاضلابهای بیوشیمیایی عمدتاً صنایع غذایی، دامداری ها، فاضلابهای انسانی، آشپزخانه و رستوران ها و . . . می باشند. منابع تولید فاضلابهای شیمیایی را عمدتاً صنایع شیمیایی، پالایشگاهها، پتروشیمی ها، صنایع نساجی، صنایع فولاد، صنایع سیمان و کاشی سازی ها و . . . تشکیل می دهند.
 
از مهمترین کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب می توان به :
1- پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بمنظور تصفیه فاضلاب بیمارستان
2- پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مجتمع مسکونی
3- پکیج پلی اتیلن یا فلزی تصفیه فاضلاب کارخانجات صنعتی
4- پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی کارواش
5- پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی کشتارگاه
6- پکیج تصفیه فاضلاب انسانی کمپ کارگری
7- پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی پالایشگاه
8- پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی هتل
و ....
اشاره نمود.
هدف از تصفیه فاضلاب چیست؟
1 - تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
2- پاک نگهداری محیط زیست
3- بازیابی فاضلاب
4-تولید کود طبیعی
5 -تولید انرژی
مراحل تصفیه فاضلاب چگونه است؟
مرحله اول(تصفیه مقدماتی): شامل است بر تصفیه ی فیزیکی از قبیل آشغال گیری، دانه گیری، ته نشینی مواد معلق و بالاخره خشک کردن ودفع لجن.
مرحله دوم (تصفیه ثانویه ): که شامل است بر تصفیه زیستی با استفاده از باکتریها ی گوناگون هوازی موجود در فاضلابو تصفیه ی زیستی با استفاده باکتر های بی هوازی برای تصفیه فاضلاب و لجن.
مرحله سوم (تصفیه پیشرفته و یا تصفیه نهایی ): شامل است بر زلال سازی و کاربرد یک یا چند روش از روشهای تصفیه ی تکمیلی زیر :
فرایند نیترات زدایی
گذرانیدن فاضلاب از صافی های ماسه ای و یا micro filtration _ activated carbon
نمک زدایی باروش تعویض ین
روش اسمزی وارونه و ........
نکته1: گندزدایی فاضلاب هنگام بیرون آمدن از تصفیه خانه (پساب ) ، فرایندی است اجباری و باید در هر حالتی که تصفیه خانه طرح شده باشد اجرا گردد.
نکته2 : در صورتی که تمام تاسیسات یک دستگاه تصفیه فاضلاب به درستی کار کنند، می توان در مرحله ی دوم تصفیهآلودگی فاضلاب را 90 تا 96 درصد کاهش داد و این کاهش آلودگی برای برقراری ضوابط لازم جهت دفع فاضلاب به منبع های طبیعی آب حفظ بهداشت و پاک نگه داشتن محیط زیست کافی است. ولی در صورتی که بخواهیم از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز درون شهرها استفاده کنیم یک تصفیه ی پیشرفته که مرحله ی سوم را تشکیل دهد لازم می باشد.
نکته3: ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب در شهرهای ایران را می توان 50 تا 80 درصد انتخاب نمود. در مقابل ممکن است حدود 10 تا 30 درصد دبی فاضلاب خانگی را به صورت فاضلاب های غیر مجازی مانند آب های سطحی ناشی از بارندگی بهفاضلاب خانگی افزود.
نکته4 : در طراحی یکان های گوناگون تصفیه خانه ی فاضلاب و محاسبه ی مدت زمان توقف فضلاب در آنها ، باید نوسان های تولید فاضلاب در شهر نیز مورد توجه قرار گیرند.
انواع و خواص فاضلاب ها
فاضلاب های خانگی ( Domestic wastewater) خواص فاضلاب های خانگی در سطح یک کشور تقریبا یکسان و تنها غلظت آنها بسته به مقدار مصرف سرانه ی آب در شهرها تغییر می کند.
رنگ فاضلاب - رنگ فاضلاب خانگی نشان دهنده ی عمر آن است. (فاضلاب تازه :خاکستری ، فاضلاب کهنه : تیره و سیاه )
بوی فاضلاب- ناشی از گازهای است که در اثر متلاشی شدن مواد آلی بوجود می آید . بوی فاضلاب کهنه بیشتر ناشی از گاز H2S می باشد.(گاز هیدروژن سولفوره : فعالیت باکتری های بی هوازی ، گاز کربنیک : مهمترین گازی است که از کار باکتری های هوازی تولید می شود.) درجه ی اسیدی - فاضلاب های خانگی خالص و تازه معمولا حالتی خنثی و یا متمایل به قلیایی دارند . با شروع عمل گندیدگی درجه ی اسیدی فاضلابکاهش می یابد. ( افزایش دما : افزایش سرعت عمل گندیدن) دمای فاضلاب- به علت فعالیت باکتری های آن، درجه ی گرمای فاضلاب معمولا بیشتر از درجه ی گرمای آب در همان محیط است . مواد خارجی در فاضلاب – مقدار مواد خارجی آن در حدود 0.1 درصد و بقیه ی آنرا آب تشکیل می دهد.، که نزدیک به نیمی از آنرا موادآلی و بقیه آنرا مواد معدنی تشکیل می دهد. وزن مخصوص فاضلاب – در حدود 0.99 تن بر متر مکعب است.
فاضلاب های صنعتی (Industrial wastewater) خواص فاضلاب های صنعتی و پساب کارخانه ها کاملا بستگی به نوع فرآورده کارخانه دارد. مهمترین روشهای تصفیه فاضلاب صنعتی عبارتند از پکیج فلزی تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال، نصب دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی، پکیج پلی اتیلن تصفیه فاضلاب خانگی، دستگاه تصفیه فاضلاب شهری، دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی، دستگاه تصفیه فاضلاب هتل، دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستان، پکیج پلی اتیلن تصفیه فاضلاب صنعتی، پکیج فلزی تصفیه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر