۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

رسوب‌زدایی

 
رسوب‌زدایی (به انگلیسی: Descaling) به فرایندهای مکانیکی و شیمیایی جداکردن رسوب‌ها، اکسیدها و مواد خارجی از سطح قطعات گفته می‌شود.
این فرایند در مبدل‌های حرارتی و پوشش‌دهی مواد کاربرد بیشتری دارد.
رسوب
یکی از مشکلات دستگاههای صنعتی و خانگی که با آب کار میکنند ناشی از جرمی(رسوب) است که درون لوله‌ها بسته میشود.
کارخانجات صنعتی و کارگاهها سالانه مجموعا دهها میلیارد ریال برای تمیز نمودن ویا تعویض قطعات و خرید مواد شیمیایی برای شستشو لوله‌ها هزینه میکنند، همچنین هزینه توقف تولید و فرایندها را لازم است به این موضوع اضافه نمود که بیش از هزینه‌های تعمیرات می‌باشد.
اکثرکشورهای جهان با مشکل سختی آب مواجه هستند از طرفی مواد شیمیایی مصرفی صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌نماید که به سادگی قابل ترمیم ویا جبران نیست.
با افزایش آلودگی کره زمین و وجود باران‌های اسیدی که سبب تولید اسید کربنیک با غلظت بیشتری میشود این زمینه را بوجود آورده تا توان حلالیت املاح افزایش یابد که خود باعث افزایش
سختی آب میگردد.
وجود سالهای خشک و کم باران نیز مزید بر علت شده و غلظت املاح را افزایش میدهد.
رسوب زدای مغناطیسی  ( Magnetic Water Treatment ) در سال ۱۹۴۵ توسط مهندس بلژیکی به نام theo vermeim اختراع شد . پس از ۵ سال و در همان سال‌ها بیش از ۵۰ کشور از جمله آمریکا ، شوروی ، فرانسه ، انگلیس و دیگر کشورهای صنعتی از MWT در صنعت بهینه سازی آب استفاده کردند. و امروزه در اکثر کشورهای جهان با رضایت کامل از عملکرد آن مورد استفاده قرار می گیرد و مردم جهان به تحقیق و تجربه دریافته اند MWT جایگزین مطمئن برای نرم کننده‌های دیگر آب مثل ستون رزینی می باشد.
همه این مشکلات و هزینه‌ها با پدیده ای جدید و موثر به نام دستگاه
رسوب زدای مغناطیسی قابل حل می‌باشد.آب به عنوان ماده ای فراوان و ارزان به وفور برای مقاصد فراوانی در صنعت استفاده می شود. اما در اکثر موارد به دلیل پایین بودن کیفیت آب و همچنین وجود املاح و مواد معدنی فراوان در آب،محدودیت‌هایی برای صنعتگران به وجود می آورد.
از این رو بشر کوشیده به روشهای مختلف این محدودیت‌ها را برطرف کند. روشهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. که اکثرا با صرف هزینه‌های هنگفت و زمان همراه است.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر