۱۳۹۴ خرداد ۷, پنجشنبه

فن و هواکش

Fans and ventilators

فن (به انگلیسی: Mechanical fan) (هواکش یا بادزن) به دستگاهی گفته می‌شود که هوا را به جریان می‌اندازد. فن‌ها از لحاظ کاربردی جهت مکیدن هوا (Exhust Fan)، دمیدن هوا (Supply Fan) و یا گردش هوا (Circulation Fan) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع فن‌ها

فن‌ها با توجه به جهت جریان هوا نسبت به محور فن به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.
فن گریز از مرکز
ساختار فن گریز از مرکز
فن گریز از مرکز (فن سانتریفوژ) به وسیله نیروی گریز از مرکز، هوا را به جریان می‌اندازد. در این گونه فن‌ها زاویه ورود و خروج هوا ۹۰ درجه است. فن‌های سانتریفور معمول ترین نوع فنهای مورد استفاده در صنایع هستند. در این فن‌ها، هوا از بخش پروانه به سمت پره‌ها حرکت کرده و انرژی جنبشی آن زیاد می‌شود. این انرژی جنبشی قبل از ورود به بخش خروجی به انرژی فشاری تبدیل شده و در نتیجه فشار هوا بالا می‌رود. فن‌های سانتریفوژ برای جریان‌های حاوی ذرات (رطوبت و گرد و غبار)، برای انتقال مواد و همچنین برای سیستمهای دارای دمای بالا کاربرد دارد.
فن محوری
تصویر یک فن محوری
در فن محوری (فن آکسیال)، جریان هوا موازی محور فن است. سه نوع عمده فن‌های محوری عبارتند از: فن‌های پروانه‌ای، فن‌های لوله محوری و فن‌های پره محوری (جت فن). فن‌های محوری دارای قاب که داخل پنجره و دیوار نصب می‌شوند، فن‌های به کار رفته در رایانه‌ها، پنکه‌های سقفی و رومیزی و فن‌های محوری کانالی استفاده شده در صنعت جز این دسته از فن‌ها قرار می‌گیرند.
 

متعلقات فن‌ها

فن‌ها بغیر از پروانه و بدنه (Housing) که از اجزا مهم یک فن بشمار می‌روند شامل متعلقاتی می‌باشند که کارکرد صحیح سیستم موکول به درستی طراحی و انتخاب آنها است. این متعلقات به شرح زیر می‌باشند:
 

انتقال قدرت

اتصال تسمه پولی
اتصال کوپلینگی
نحوه انتقال قدرت از الکتروموتور به پروانه در فن‌ها عموماً به سه حالت صورت می‌گیرد.
اتصال مستقیم (Direct Drive)
در این نوع اتصال شفت (محور) الکتروموتور مستقیماً به پروانه متصل می‌گردد.
اتصال تسمه پولی (Belt Drive)
در این نوع اتصال، نیرو از الکتروموتور توسط پولی هاوتسمه‌ها به پروانه فن منتقل می‌شود. در این سیستم یاتاقانو قطر شفت نقش مهمی در انتقال نیرو دارد.
اتصال کوپلینگی(Coupling)

در این اتصال که انواع مختلفی دارد شفت (محور) الکتروموتور با یک مجموعه شفت (محور) و یاتاقان که به پروانه فن متصل است توسط کوپلینگ، کوپل می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر