۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

سیم وکابل

 
برای انتقال جریان الکتریکی از مکانی به مکان دیگر از سیم و کابل استفاده می‌شود. عامل انتقال جریان در سیم‌ها فلز هادی جریان می‌باشد.
واژه سیم علاوه بر موارد برقی، برای سیم گیتار، تار و غیره در سازهای زهی، به همراه واژه «تار» هم کاربرد دارد.
سیم

ولتاژ نامی سیم

ولتاژ نامی یا ولتاژ اسمی سیم به ولتاژی گفته می‌شود که سیم برای آن ولتاژ طراحی شده‌است و بر پایهٔ آن آزمون‌های الکتریکی را انجام می‌دهند. این ولتاژ را به صورت U۰/U بیان می‌کنند که در آن U۰ مقدار مؤثر ولتاژ بین هر رشته و زمین است و U مقدار مؤثر ولتاژ بین دو فاز.
 

اهمیت انتخاب سیم و کابل مرغوب با سطح مقطع مناسب

طبق آمار گزارش شده از مرکز آمار حدود 50 درصد حریق¬ها ناشی از استفاده نامطلوب از برق می‌باشد و حدود 10 درصد از آن مربوط به تناسب نداشتن مقطع سیم و کابل مصرفی و غیر استاندارد در ساختمان‌ها می¬باشد. انتخاب سیم وکابل مورد نیاز ساختمان‌ها معمولاً بصورت سنتی بوده و با توجه به نوع مصرف به صورت صحیح و علمی انتخاب نمی¬شوند مثلاً جهت کلیه مصارف روشنایی ساختمان از سیم ١.٥ و در پریزها از سیم ٢.٥ استفاده می¬گردد. می¬توان سطح مقطع مناسب¬تری برای مصارف خانگی انتخاب نمود که قیمت تمام شده آن کمتر و در مقابل با تهیه¬ سیم و کابل مرغوب مانع از بروز آتش سوزی ¬شد. بعنوان مثال اگر برای روشنایی پذیرایی از یک لوستر10شاخه استفاده کنیم که هر شاخه آن لامپ 100 وات داشته باشد جریانی حدود 5 آمپر از سیم عبور خواهد نمود. بنابراین طبق جدول شماره 1 (و با در نظر گرفتن ضریب اطمینان به دلیل نزدیکی دو عدد 4.54 و 5) می‌توان سیم متناسب و مقرون به صرفه 0.75*1 را که در مقایسه با مقطع ١.٥ حدوداً 50 درصد ارزان‌تر است انتخاب نمود. مثال دیگر در مورد روشنایی سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد که حداکثر دو لامپ جهت روشنایی در این اماکن مورد استفاده قرار می¬گیرد و حداکثر جریان عبوری ٠.٩ آمپر می¬باشد در این صورت سيم 0.5*1 مناسب مي‌باشد. همچنین روشنایی راه¬پله اتاق¬خواب و نمای ساختمان که در حال حاضر در بیشتر ساختمان‌ها در موارد ذکر شده از سیم ١٠٥ برای روشنایی استفاده می‌کنند!




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر